جمعه 14 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای اروست شهرستان ساری

روستای اروست شهرستان ساری

روستای اروست شهرستان ساری


نویسنده: روح اله اسحاقی
30 اردیبهشت 1399



تقسیمات کشوری:
اروست، روستایی از توابع بخش چهاردنگه  شهرستان ساری  در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 709  نفر می باشد
نوع بافت: بافت روستا خانه های قدیمی کاهگلی و زگالی ، چشمه باداب سورت

 

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

115

115

47

فاصله زمان

2:00

2:00

0:50

نام شهر

ساری

ساری

کیاسر

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد: ، قلعه سر ، کوات ، لنگر
جاذبه ها: معماری روستا ، منطقه کوهستانی – کویری ، طبیعت گردی ،چشمه باداب سورت
موقعیت استقرار:

روستای اروست

روستای اروست

روستای اروست کوهستانی و کویری است با موضوع طبیعت گردی به عنوان روستای مقصد انتخاب می گردد. گردشگران زیادی برای دیدن چشمه باداب سورت وارد این روستا می شوند که باید برای تامین نیاز گردشگران اقدامات به شرح زیر انجام گیرد.

روستای اروست


1.  در ورودی این روستا پلی در حال احداث است که چند سال عملیات اجرایی آن متوقف شده است که ساخت پل از اولویت مهمی در این روستا محسوب می گردد. مدیریت این پروژه به عهده راه و شهرسازی است.

روستای اروست


در سال 74 مقام معظم رهبری از این روستا بازدید کردند. اعتباری را برای بهسازی و  معابر و اجرای طرح هادی در نظر گرفته اند با اعتباری که بنیاد مسکن در نظر گرفت 20 درصد از طرح هادی اجراء گردیده ، لازم است طرح هادی تکمیل گردد.

روستای اروست


2. روستا از نظر بنیاد با ارزش و از نظر میراث هدف گردشگری شناخته شده اند ولی ضوابط ساخت ندارندکه باعث شده بافت قدیم هر روز از بین می رود. در حال حاضر مجوز ساخت دو طبقه روی پیلوت بدون هیچگونه معماری و سازه داده می شود که ضمن تخریب بافت ناهمگون در معماری روستا مشاهده می گردد. لازم است ضوابط ساخت و ساز توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد مسکن تدوین گردد. هیچ نظارتی برای کار ساخت و ساز در روستا انجام نمی گیرد.

روستای اروست

3. اکثر ساختمان قدیمی  معماری آنها سنگ چینی است. دیوار چینی باید با سنگ چینی انجام گیرد. دیوار یا بلوک ممنوع گردد.

روستای اروست

4. تعداد 286 خانه در این روستا وجود دارد که 110 خانه جدید و 130 خانه قدیمی و 20 خانه ترکیبی و 80 واحد نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

روستای اروست


5.    به علت کمبود زمین افرادی که می خواهند خانه جدید بسازند یا واحدهای قدیم را تخریب و در جا سازی می کنند یا اینکه غیر قانونی در خارج از بافت مبادرت به ساخت بنا جدید می نمایند لازم است محدوده روستا از نظر بافت افزایش یابد. این مشکل باید به هر نحوی مرتفع گردد.

روستای اروست

روستای اروست


6. روستا مشکل آب آشامیدنی دارد که در بعضی از مواقع که گردشگر وارد می شوند به علت کمبود آب از پذیرش آنها خودداری می کنند. امور آب 6 کیلومتر لوله تحویل شورا داده و لوله کشی کردند ولی منابع طبیعی مصرف چشمه را به مرتع داده است.  اختلافی است بین امور آب ، منابع طبیعی مردم  دو روستا که لاینحل مانده است. ضرورت دارد یک جلسه با حضور فرمانداری ، امور آب و فاضلاب و منابع طبیعی و شورای محل در این رابطه برگزار گردد.

روستای اروست

روستای اروست


7. تعداد 5000 راس گوسفند در این روستا دارند. رابطه بین گردشگری و دامداری باید توسط جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این روستا تعریف گردد که ذینفعان بتوانند از منافع همدیگر برخوردار شوند جهاد کشاورزی و میراث برنامه ای در این رابطه ندارند.

روستای اروست


8. یکی از محصولات مهم مردم تولید گل محمدی است که می توانند در جذب گردشگران نقش داشته باشند. باید مشکل آب به صورت قطره ای حل گردد. آب زرشک بهترین محصولی است که مردم به گردشگران می فروشند.

روستای اروست

9. بوم گردی در این روستا وجود ندارد. اقامت افرادی که از چشمه باداب سورت دیدن می کنند در این روستا باید تامین گردد.
10. پذیرایی برای گردشگران توسط خود مالکین بوم گردی از غذای محلی صورت می گیرد.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ